5G ska sätta fart på mobilförsäljningen

BARCELONA
Årets trend på Mobile World Congress i Barcelona är 5G-telefoner. Mobilbranschen har ett stort behov av att lansera nyheter som är så pass lockande att konsumenterna lockas att byta upp sig till nya modeller.

Något som branschen behöver eftersom tendensen snarare är att konsumenterna behåller sina mobiler allt längre och inte lockas lika mycket av inkrementella förbättringar varje år. Det krävs större förändringar, som när Apple bytte format och lanserade iPhone X, för att få kunderna att öppna plånboken.

Nu hoppas branschen på 5G. Även om 5G ur ett konsumentperspektiv inte innebär så väldigt mycket. Om man har en bra 4G-nät i dag, är det svårt att märka skillnaden mellan det och 5G vid normalanvändning av mobilen. För de som spelar mycket onlinespel är det däremot en annan femma. Med 5G:s bättre latency minskar fördröjningarna i nätet och alla kommandon utförs snabbare.

Ett annat område där 5G kan väntas få stor betydelse är som anslutning för en hemmarouter. Redan i dag är 4G med obegränsad surf ett konkurrenskraftigt alternativ till fiber i bostäder. Men 5G:s hastigheter blir det definitivt ett ännu starkare alternativ. Förutsatt att operatörerna inte prisar bort lösningen med höga priser.

Där man kan oroa sig rör hur nya sammanslagna Tele2/Comhem kommer att agera. Ett bra erbjudande på 5G för hemmarouter minskar sannolikt kundernas intresse för traditionella Comhemkablar.

Största nyttan kommer 5G att göra inom IoT och M2M. Där kommer både kommunkationshastigheten och latency att spela en stor roll.

I Barcelona har Samsung, LG, Xiaomi, Motorola, Huawei och ZTE visat upp 5G-modeller. Sony och Oneplus har prototyper. Fler är på gång. Även Apple har sagt att man kommer att stödja tekniken, men inte när. Så mobiler kommer det att finnas. Men några nät i Sverige utöver det testnät som startades på KTH i Stockholm i december finns inte ännu.

Lite “hönan eller ägget”-situation.