Accenture köper CRM-byrå

Accenture Interactive köper den svenska CRM-byrån Kaplan. Kaplan ska stärka Accenture Interactives nordiska verksamhet genom att tillföra expertkompetens inom datadriven marknadsföring.
Norden är en tillväxtregion för Accenture Interactive, både vad gäller att fostra kreativ talang och expandera sitt digitala erbjudande. Nyligen presenterades Adam Kerj som ny kreativ chef för organisationen. Kort därefter förvärvades även den kreativa byrån The World Loves verksamhet.
Kaplan grundades 1987 av Marianne Kaplan. Byrån är specialiserad på datadriven marknadsföring, CRM-lösningar, kreativa koncept, riktad kundkommunikation och dataanalys. Byrån har etablerade samarbeten med kunder som Circle K Europe, Com Hem, SJ, Svenska Spel och TV2 Denmark. Kaplan har kontor i Stockholm och Köpenhamn, samt ett dotterbolag i Oslo. Kaplan har genom åren fått ta emot ett flertal priser för sina kreativa, analytiska och tekniska förmågor. Senast 2018 blev Kaplan utsedda till ”Adobe Marketing Cloud Partner of the year” i Norden.
– Kaplan skapar personliga kundupplevelser genom en holistisk syn på marknadsföring. De har förmågan att förvandla data och konsumentinsikter till relevanta, riktade användarupplevelser som skapar mervärde för kunderna. Genom att kombinera Kaplans expertkompetenser med Accenture Interactives tjänster inom handel och kreativ marknadsföring kan vi tillsammans skapa framtidens experience-byrå, säger Mattias Boman, chef för Accenture Interactive i Norden.
Som en del av Accenture Interactive kommer Kaplan att få tillgång till Accentures breda erfarenhet, globala närvaro och kompetens inom design, innovation, innehållsproduktion, marknadsföring och handel.
–De senaste årens tekniska utveckling har revolutionerat den moderna marknadsföringen. Idag finns möjlighet att nå massorna med personliga kundupplevelser, vilket är precis vad våra tjänster är utformade att göra.”, säger Linda Hellström, co-Managing Partner på Kaplan.
Accenture Interactive har sedan tidigare förvärvat service design-byrån Fjord och e-handelsbyrån Brightstep. Det nya förvärvet av Kaplan tillför värdefull kompetens till Accentures team i Norden och breddar företagets erbjudande inom digital marknadsföring.