Conrad storsatsar på B2B

Conrad Elektronik gör business to business till sin kärnverksamhet. Nya, kostnadsfria, inköpslösningar ska göra Conrad till den föredragna partnern för företagskunder.

– Det är en utmanande förändring som vi kommer att lyckas med tack vare våra innovativa produkter och vår långa erfarenhet, säger Jacob Romberg, marknadschef Skandinavien, Conrad Elektronik.

Conrad Elektronik startade i Berlin 1923, då Max Conrad började sälja elektriska komponenter i sin butik. Sedan dess har det bara gått framåt. Idag har företaget omkring 3 500 medarbetare runtom i Europa och levererar varor till hela världen från centrallagret i Tyskland.

– Vi har alltid sålt till både privatpersoner och företag, även om primärt fokus tidigare legat på privata konsumenter. Nu ändrar vi fokus till företagskunder och satsar mer på business to business, säger Jacob Romberg.

Den nya satsningen ska innebära bättre service för företagskunder. Förutom att man har ett certifierat kvalitetshanteringssystem enligt ISO 9001:2008, har Conrad Elektronik en ny, förbättrad webshop. Kunder ska nu med de kostnadsfria inköpslösningarna göra allt från att begära en offert direkt i webshoppen, få mängdrabatt på stora delar av sortimentet och se lagerstatus i realtid. Företagskunder hos Conrad erbjuds dessutom kalibrerade produkter, PCB-tjänst, 3D-utskrift och anpassning och montering av kablar. Samtidigt som webshoppen uppgraderas, utökas sortimentet med de senaste produkterna inom B2B. Nu finns nästan hela Siemens och Flukes sortiment att köpa hos Conrad Elektronik.

– Vi satsar stort på att utöka vårt sortiment. Idag erbjuder vi omkring 10 miljoner olika produkter från en lång rad varumärken, säger Jacob Romberg.

För att ytterligare höja köpupplevelsen för sina företagskunder startar Conrad Elektronik även upp sin nya kundklubb Business Plus. De som väljer att köpa ett medlemskap i kundklubben får gratis frakt och retur, samt 10 procents rabatt på Conrads egna varumärken och tillgång till personlig service. Allt detta utöver det redan gigantiska produktutbudet.

– Våra kunder gynnas av satsningen vi gjort i och med att de får mycket bättre service, vi har kända varumärken och nästan 100 års erfarenhet i bagaget. Vårt mål med satsningen är att vara en föredragen partner inom elektronik och komponenter, säger Jacob Romberg.