Epson får ny chef i Sverige

Epson fortsätter sin satsning på den svenska printmarknaden genom att bygga en helt ny försäljningsorganisation och rekrytera Jens Österberg som ny Country Manager. Under det senaste året har antalet medarbetare på företagssidan av Epson i Sverige närmast fördubblats, med flera nya roller inom både skrivare och projektorer. Expansionen är en del av en storsatsning som Epson gör i Europa, med bland annat fyra nya lokalkontor och en tydlig målsättning att bli ledande inom skrivare för företagsmarknaden.

I vintras hämtades Adam Knapp in från Xerox för att leda b2b-satsningen i Norden. Nu är man mitt i processen med att ta nästa steg – under året kommer säljstyrkan att ha växt med nära 100 procent och i början av oktober tillträdde Jens Österberg som ny Country Manager i Sverige.

– Jag är fantastiskt nöjd med rekryteringen av Jens, han har helt rätt profil och passar perfekt i det team jag vill bygga – ungt, hungrigt och med höga ambitioner. Vi har ett mycket aggressivt tillväxtmål framöver och det ska vi möta. För att bli nummer ett i Sverige behöver vi fantastiska medarbetare och en organisation som jobbar i samma riktning, säger Adam Knapp, Head of Sales i Norden på Epson.

Jens Österberg har lång erfarenhet av försäljning och av att bygga starka team som arbetar mot ett gemensamt mål, senast i rollen som ansvarig för nyckelkunder på Ricoh. Han tillträdde sin tjänst den första oktober och kommer att arbeta med samtliga av Epsons produkter, från projektorer till skrivare, inom såväl konsument som företag.

– Epson befinner sig i ett oerhört spännande läge, med en fantastiskt stark produktportfölj och väldigt nöjda kunder. Men det pratas inte så mycket om oss, och vi syns för lite i återförsäljarledet. Jag ser mycket fram emot att vara med och ändra på det, säger Jens Österberg, Country Manager på Epson i Sverige.

Epson är marknadsledare inom projektorer, för såväl hem som företag och skolor, samt inom storformatsskrivare och fotoskrivare. Nu är målet tydligt: Epson ska bli ledande på printmarknaden för företag. Till sin hjälp har de en stark portfölj av bläckstråleskrivare, ett segment som analysföretaget IDC menar kommer att växa snabbt under de kommande åren, och stå för 35 procent av B2B Office-marknaden.*

Bläckstråleskrivare innehåller färre rörliga delar än en laserskrivare och kräver således mindre underhåll. De behöver inte heller någon uppvärmning innan utskrift och drar på så sätt mindre el. Tack vare den snåla förbrukningen av bläck kräver de dessutom mindre logistik och handpåläggning för att hållas i drift.

– Bläck är framtiden och vi på Epson har en stor fördel i att vi var först med att inse det. Vi har satsat stort på innovation och produktutveckling på området under lång tid. Vi kommer att fortsätta vår strategi och jobba väldigt nära våra partners, men bli ännu bättre på att stötta dem och ge dem rätt förutsättningar att växa sin affär och bygga ut sitt erbjudande med hjälp av våra produkter,säger Jens Österberg.