Huawei Enterprise hårdsatsar i Sverige

Huawei Enterprise satsar på att växa på den nordiska marknaden. Där Sverige i dag är den högst prioriterade marknaden. Huawei Enterprise siktar på 50 procent i genomsnittlig årlig tillväxt. Som en del i denna strategi öppnar företaget ett testcenter, så kallat. Proof of Concept Lab (PoC) i Stockholm under första kvartalet 2019. I det nya testcentret kommer partners och såväl befintliga som nya kunder att kunna testa enterprise-lösningar för att fördjupa sin kunskap. Huawei Enterprises huvudfokus kommer vara produkter och tjänster för offentlig sektor och internetleverantörer (Internet Service Providers, ISP).

Huawei Enterprise är en del av Huawei Group och levererar produkter och tjänster inom informations- och kommunikationsteknik till företag. I företagets utvecklingsplan för den nordiska marknaden lyfts Sverige som en nyckelmarknad. Sverige ligger i topp i European Innovation Scoreboard 2018, där Europeiska kommissionen jämför EU ländernas innovationsgrad. I en annan europeisk ranking – Digital Transformation Enablers Index – är Sverige trea med 77,7 poäng av 100 möjliga, långt över det europeiska snittet på 49,2.

Analytikers prognoser över IT-investeringar visar på potentialen i den svenska marknaden. Enligt data från Gartner kommer IT-investeringarna öka med 2,2 procent i Norden. De största ökningarna globalt väntas ske inom Enterprise Software (8,4 procent) och IT-tjänster (4,8 procent).

– Tack vare kvaliteten i våra produkter och vårt kundorienterade synsätt, siktar vi på att nå 50 procent i genomsnittligt årlig tillväxt i Sverige. Vi är medvetna om att våra affärsmål är högt satta, speciellt med tanke på att den svenska och nordiska marknaden ligger långt fram i utvecklingen. Därför kommer vi göra stora investeringar i Norden och framförallt i Sverige. Vårt mål är att växa snabbare än den genomsnittliga tillväxttakten i IT-investeringar i Sverige, säger Kenneth Fredriksen, CEO Huawei Sweden.

På den nordiska marknaden fokuserar Huawei främst på produkter och lösningar inom flash-lagring (till exempel Dorado) och nätverkstjänster (till exempel Campus Network).

– Konkurrensen på den svenska marknaden är tuff, men vi är övertygade om att vår portfölj av produkter och tjänster möter även de allra högst ställda kraven. Utvecklingen inom 5G kommer skapa stora möjligheter för svenska företag att fortsätta sin digitala transformation och för att kunna dra full nytta av IoT och AI. Som en ledande leverantör av innovativa ICT-lösningar kan vi hjälpa svenska företag i denna process, säger Linda Liang, Chef över Huawei Enterprise i Sverige.

Huaweis nya testcenter, Proof of Concept Lab, som öppnar i Stockholm i början av nästa år blir det första i sitt slag på den nordiska marknaden. Där kommer kunder kunna testa och lära sig mer om Huaweis enterprise-lösningar. Några av de lösningar som kommer finnas på plats är Super Virtual Fabric for Campus Network, Hybrid WAN, fiberlösningar samt branschens första 400G line card via Cloud Fabric.

På Huawei eco-Connect i Stockholm presenterade Huawei Enterprise under gårdagen ett nytt avtal med Bahnhof, en av de största internetleverantörerna i Sverige. Tack vare samarbetet med Huawei kommer Bahnhof kunna erbjuda sina kunder den första 10 Gbit/s-routern till sin supersnabba 10 Gbit/s internettjänst. Huawei Enterprise har varit verksamma i Sverige i tre år och byggt upp ett partnernätverk med bland andra Netnordic, Proact, Fiberdata och Comm2ig