Ingram Micro hårdsatsar på Molnet

Molnplattformen Cloud Blue är ett av de mest ambitiösa projekten hittills.
Över 300 miljoner dollar har Ingram Micro investerat i utveckling och uppköp av komponenter till Cloud Blue sedan 2013.
– Det har man sedan kodat om och slagit ihop till en plattform som lanserades i maj i år och det är världens största plattform i sitt slag. En tredjedel av världens mobiloperatörer använder den redan för sin provisionering och billing, säger Torbjörn Schön, Director Value and Cloud Business, Ingram Micro Nordics.
Torbjörn Schön har en bakgrund på Dustin och har därifrån även
erfarenhet av hur internetbaserade återförsäljare brottas med att paketera hårdvara, mjukvara och tjänster och sätta månadskostnader på detta.
– Det är något som alla återförsäljare brottas med i dag och då behöver man en plattform av den typ som Ingram Micro utvecklat för
att på ett enklare sätt kunna göra det. Jag vet också att det är nästan omöjligt att bygga en sådan plattform själv, säger Torbjörn Schön.
– Cloud Blue är en plattform som man dels kan använda för att bygga sina egna tjänster och lösningar och bygga ihop det med sitt affärssys
tem för fakturering och liknande. Dessutom finns en serviceportal där kunderna själva kan gå in och se vilka tjänster de har och stänga av eller lägga till tjänster, säger Torbjörn Schön vidare.
På Cloud Blue finns också en marknadsplats.
– Det som skiljer Cloud Blues marknadsplats från andra är att vi redan har ett ekosystem genom vår distributionsaffär med flera hundra olika leverantörer med Saas-lösningar. Alltifrån Microsoft Europa till you name it, säger Torbjörn Schön.
SMÖRGÅSBORD
Är du plattformskund hos Ingram Micro kan du välja vad som ska ingå.
– De kan till exempel ha ett eget avtal med Microsoft och köpa Dropbox från portalen på Ingram Micros avtal för att det tar för lång tid att förhandla fram egna sådana avtal. Eller så använder man bara de befintliga som vi har och bygger ihop det med sin egen tjänst, oavsett om det är en config-tjänst eller övervakningstjänst. Detta kan även bundlas ihop med hårdvara och på så sätt bli helt automatiserat, säger Torbjörn Schön.
Ingram Micro Cloud Marketplace är portalen som partners kan välja som bara vill återförsälja Ingram Micros sortiment. För att lägga
till egna lösningar krävs det att man använder Cloud Blue. Men i båda fallen kan en partner välja att ”whitelabela” lösningen och vara den som frontar mot kunden.
– Advania är vårt största kund på Cloud Blue. De har sin egen plattform där de köper en hel del via vårt avtal men där de också har byggt ihop sina egna lösningar med Cloud Blue. Globalt omsätter Ingram Micro en miljard dollar på Cloud Blue och man räknar med att det ska öka till tre miljarder om två år. Och Sverige växer i samma takt. Vi låser inte kunderna till oss. Plattformskunder kan välja att också köpa från andra distributörer, säger Torbjörn Schön.
Återförsäljare som väljer att arbeta med Ingram Micro kan också få hjälp med finansiering, provisionering genom Ingram Micro Lease.
Allt har en månadskostnad och affärer kan klaras av med mobilt bank-ID för att sedan löpa på 24 eller 36 månader. Med den lösningen
får återförsäljaren sin marginal direkt och behöver inte vänta på sina pengar.