Motorola tar hjälp av Ingram

Motorola satsar på nytt på den svenska marknaden. Bolaget som var en av de ledande mobilleverantörerna  fram till för snart tio år sedan när Motorola delades upp och mobildelen förklarades vara till salu. På mindre än ett år fasades Motorolas produkter ut från flera av de stora ÅF:arna och elektronikkedjorna. 2012 köptes Motorola Mobility av Google som dock aldrig riktigt fick ordning på bolaget.

Istället blev det kinesiska Lenovo som för fem år sedan köpte Motorola Mobility. I Lenovos ägo har Motorola Mobility vuxit till att bli nummer ett i många länder i Latinamerika, gått från 0 till 10 procents marknadsandel i USA och från att gå med förlust till att förra året gå med vinst för första gången på länge.

Kanske är det erfarenheten från IT-marknaden där Lenovo tidigare gjort en liknande resa från väldigt små på marknaden till att nu vara störst i världen på PC med 24,6 procents marknadsandel. Oscar Fernandez Thunström, General Manager för Motorola Mobility i Norden, tror möjligheten att kunna erbjuda ett komplett sortiment blir en avgörande framgångsfaktor i framtiden.

Oscar Fernandez Thunström, Lenovo.

 

– Lenovo kan som en av få leverantörer i Norden erbjuda en helhetslösning med PC, tablet, mobiltelefoni och datacenter. Vi har idag cirka 300 anställda som har vana och erfarenhet av att sälja PC till såväl företag, myndigheter och kommun som till återförsäljare och e-handlare, säger Oscar Fernandez Thunström.

När nu Motorola Mobility på nytt satsar på Ingram Micro som distributör för mobiltelefoner vägde det självklart in att man redan har ett etablerat partnerskap på IT-sidan genom Lenovo.

– Ingram Micro har med sin bredd och erfarenhet förmågan att verkligen sälja ett komplett sortiment från Lenovo. De har en stor räckvidd inom såväl E-tail, Retail och framför allt företagsmarknaden, säger Oscar Fernandez Thunström.

Under de första åren sedan köpet har Motorola Mobility vuxit organiskt men när nu siffrorna visar grönt har de planer på investeringar som snabbare skall öka tillväxten. Man siktar på att ha en betydligt större marknadsandel inom de närmaste 2-3 åren. Med det rådande marknadsklimatet ser man öppningar hos operatörer och företagsmarknaden och man siktar på såväl mindre som större företag, myndigheter och kommuner.

– Vi kan med våra modeller erbjuda marknaden mobiltelefoner med riktigt bra specifikationer till ett rimligt pris samt återkommande säkerhetsuppdateringar. Det finns en trend i Norden där priserna på telefoner bara har stuckit uppåt och det har blivit en norm att de får kosta mer och mer. Vi vill utmana det emotionella köpet och få företag att bli mer rationella i sitt köp utan att kompromissa på kvalitet eller funktionalitet, säger Oscar Fernandez Thunström.

Motorolas ambition att utmana det emotionella köpet är något man har med i kommunikationen, vid sidan av den självklara produktinformationen, i det nära samarbete som man håller på att bygga upp med Ingram Micros säljare inom mobilitet.

– Att vi åter får Motorolas mobiltelefoner i vårt sortiment kompletterar vår portfölj. Det passar in i vår strategi att ha ett utbud av mobiltelefoner i olika prisklasser och dessutom kan vi med Lenovo erbjuda hela spektrat av hårdvara från en och samma leverantör, säger Per Andersson, Produktchef på Ingram Micro.

Motorola har precis lanserat tre nya modeller som alla ligger i prisklassen under 3 000 kronor. Och flera lanseringar ska vara att vänta inom en inte alltför avlägsen framtid.