Nytt förenklat partnerprogram från VMware

VMware gör en grundläggande förändring av sitt partnerprogram. Företaget omprövar hur det gör affärer med och för sina partner för att leverera mer enkelhet, valmöjligheter och innovation.
Under Partner Leadership Summit i Kalifornien presenterades VMware Partner Connect – ett nytt, förenklat och flexibelt program som kommer lanseras i början på nästa år. Programmet gör det möjligt för partner att göra affärer med VMware på ett sätt som anpassar sig till kundernas affärsmodeller. VMware Partner Connect ger partner flexibiliteten att möta kundernas behov, vilket gör VMwares teknik och tjänster mer tillgängliga. Partner kommer få en förbättrad upplevelse som erkänner och belönar dem baserat på värdet de ger kunderna, vilket ska ge en tydligare väg till lönsamhet.

– VMware introducerar ett nytt sätt att samarbeta. Vi har lyssnat på feedback från våra partner, och VMware Partner Connect är vårt partnerprogram för alla affärsmodeller. Med det här nya programmet gör vi det väldigt enkelt för partner att sälja och samfinansiera med oss, eftersom de anpassas till nästa generations VMware-teknik och driver värde under hela kundresan, säger Jenni Flinders, vice president, Worldwide Channel Chief på VMware.

VMware Partner Connect erbjuder tre nivåer: Partner, Advanced Partner och Principal Partner. Principal Partner kommer att vara de mest kompetenta partnerna för att hjälpa kunder att identifiera och genomföra fulländade VMware-lösningar, utifrån viktiga kompetenser inom flera olika strategiska IT-prioriteringar. Partner som uppnår Principal-status kommer att få omfattande belöningar inklusive implementerings- och konsumtionsincitament samt prioriteringar för samplanering- och försäljning med VMware.

VMware förväntar sig att alla partner i det nya programmet ska visa grundläggande kompetenser genom att uppnå vad företaget kallar VMware Solution Competencies. Dessa kompetenser fokuserar på att utveckla partners sälj-, arkitektur- och implementeringskompetenser. Eftersom partner investerar och utökar sin kompetensnivå och uppfyller kriterierna för försäljning och/eller konsumtion, kommer de att få chansen till större belöningar, bland annat förbättrad så kallad ”front- and back-end margin”, samt incitament när det gäller implementering och konsumtionsprestanda.