Office 365 behöver backup

Microsoft Office 365  är den vanligaste molntjänsten sett till antal användare, enligt en rapport från Gartner. Office 365 har haft särskilt stora inom branscher som finans och tillverkningsindustri. Men samtidigt tror många användare felaktigt att molntjänsten har en fullskalig backup.

Office 365 erbjuder visserligen funktioner som ger användaren en viss backup men den är begränsad. Företag där e-post och dokument kan vara verksamhetskritiska är därför sårbara om man enbart förlitar sig på Office 365 och exempelvis råkar ut för en kontostöld eller drabbas av gisslanprogram.

Barracuda Networks visar i en ny rapport att mer än 40 procent av de företag som använder Office 365 inte har någon tredjepartslösning för backup som skyddar verksamhetskritiska data.

– Det är inte svårt att förstå framgångarna för Microsoft Office 365. Det är en användarvänlig molntjänst som är enkel att införa och som erbjuder en hög tillgänglighet. Samtidigt är licenshanteringen smidig och utrullningen av nya versioner enkel. Men för många verksamheter räcker inte de inbyggda backupfunktionerna hela vägen. Många tror också felaktigt att en fullskalig backuplösning ingår i konceptet, kommenterar Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.Rådet är att noga se över den egna verksamhetens behov och ställa dem mot de inbyggda funktionerna som finns i Office 365.

– De flesta företag vinner på att komplettera molntjänsten med en tredjepartslösning för backup. I dag använder cirka 30 procent av Office 365-användarna Barracuda för sin backup. Det är betydligt fler än från någon annan leverantör och visar att vi har en backuplösning som är väldigt väl anpassad för Microsofts molntjänst, fortsätter Peter Gustafsson.