Rekordhandel under Black Friday

Försäljningen under Black Friday är på väg att slå nya rekord. Efterfrågan från kunderna har varit mycket stor. Elgiganten rapporterade under förmiddagen att de hade över en miljon besök på sin sajt från klockan 22 i går kväll till i morse.
– Det blev det en enorm anstormning precis när vi startade, vilket gav lite utmaningar och väntetid till kassan. Trots det ökar vi försäljningen med 59 procent jämfört med förra året. Handeln har därefter fortsatt under hela natten för att ta ny fart i samband med att vi öppnade varuhusen klockan 07:00 i morse. Årets Black Friday kommer att bli den största någonsin, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Många kunder har tagit sig till Elgigantens varuhus inför öppning klockan 07:00 i morse och det rapporterades om köande kunder från varuhus över hela landet. Sett till tidigare år kommer antalet kunder att öka kontinuerligt under dagen med en markant ökning från klockan 15:00 och framåt.
– I år har vi satsat vi på ännu starkare erbjudanden och vi har en extremt bra produkttillgång. Dessutom har vi bemannat upp varuhusen ytterligare för att möta upp den ökade efterfrågan och bjuda kunderna på en bra shoppingupplevelse hela dagen. Vi har planerat för den här dagen i ett år och lagt grunden för en ny rekorddag och det kan vi se resultatet av redan nu, säger Niclas Eriksson.
Nattens absoluta storsäljare var som tidigare år TV-apparater. Bland de tio mest sålda produkterna finns inte mindre än åtta TV-modeller. Andra storsäljare som varit hett eftertraktade av kunderna är laptops, mobiltelefoner, surfplattor och stora vitvaror.
Även från Netonnet rapporteras rekordsiffror.
– Första timmen av Black Friday-dygnet gav en tydlig indikation om att nya rekord är att vänta. Vi noterade försäljningsökningar, rekordmånga besökare på våra sajter och överlag nöjda kunder att döma av de samtal och ärenden vi haft under natten. Varje timme därefter registrerades det nya rekord jämfört med föregående år, säger Susanne Holmström, vd NetOnNet.
På Media Markt, som haft Black Week med prissänkta produkter under hela veckan, har man också sett nya rekordsiffror.
– När vi summerar veckan hittills kan vi se att det har gått fantastiskt bra både i e-handeln och i varuhusen, det märks att svenskarna tagit till sig Black Friday. Måndag till och med torsdag ökade vi omsättningen i vår e-handel med drygt 30 procent jämfört med motsvarande period förra året och då har vi fortfarande hela helgen och den riktiga finalen framför oss, säger Henrik Hedlund, Head of Sales MediaMarkt Sverige.
Betalföretaget Klarna rapporterade rekord för antalet transaktioner. Mellan klockan 00.00-01.00 inatt ökade försäljningen med 1700 procent jämfört med en genomsnittlig dag.
Även hos DIBS, som hanterar korttransaktioner, registrerades nya rekordsiffror. Handeln under natten ökade med 133 procent.
– Trots att Black Friday dragits ut till en Black Week så forsätter svenskarna traditionen med den nya uppesittarkvällen, inte minst eftersom hälften av svenskarna som handlar på Black Friday kommer köpa just julklappar. Den starka starten indikerar ett nytt rekord på nätet men vi får se hur det utvecklar sig resten av Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.
Allt tyder på att försäljningsrekorden kommer att slås på löpande band.
– Vi omsatte produkter för 511 miljoner förra året, men årets Black Friday kommer att bli ännu större, den största någonsin, säger Jessica Wallin, informationsansvarig på Elgiganten.