Visma säljer Loopia till riskkapitalister

Riskkapitalfonden Axcel köper Loopia av nuvarande ägaren Visma. Axcel anser sig se stora tillväxtmöjligheter i form av nya produktlanseringar och framtida uppköp på nya och befintliga marknader för Loopia, ett av Sveriges största webbhotell.

Loopia har sedan företaget grundades 1999 vuxit varje år och hjälper idag mer än 225 000 företag och privatpersoner att lyckas på Internet i Sverige, Norge och Serbien. Med Axcel som ny ägare är ambitionen att satsa ytterligare på nya produkter och tjänster i kombination med förvärv på befintliga och nya marknader.

John Hugosson, tidigare divisionschef för Visma Hosting och numera koncernchef för Loopia och systerbolagen i Active 24, säger:

– För oss är det en perfekt tidpunkt att få en partner som Axcel. De kan med sin stora erfarenhet av att öka tillväxten hos teknikföretag, organiskt såväl som via förvärv, hjälpa oss att förverkliga våra strategiska planer. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan lyfta Loopia till en ännu högre nivå.

– Efter flera år av förbättrad lönsamhet och stark tillväxt är nästa steg i vår utveckling att erbjuda våra kunder fler användbara och efterfrågade tjänster samtidigt som vi löpande kommer att utvärdera flera förvärv i befintliga och nya marknader. Nu kan vi helt enkelt lägga in en växel till, säger Jimmie Eriksson, VD på Loopia.