Webbsatsning ökade försäljningen med över 400 procent

I våras inledde Consid ett samarbete med norska Bergans med det långsiktiga målet att utveckla företagets digitala närvaro och affärsbidrag. I ett första framgångsrikt projekt satsades på visuella förändringar för att optimera användarupplevelsen i främst mobilen. Detta har lett till ökad försäljning på 421 procent och ökad konvertering på 300 procent under augusti månad jämfört med samma period föregående år.

– Det är jätteroligt att få samarbeta med ett så pass spännande varumärke, som dessutom bedriver sin primära verksamhet utanför Sveriges landsgränser. Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Bergans och är övertygade om att vi tillsammans kommer utveckla den digitala användarupplevelse som dagens konsumenter efterfrågar, menar Hellgren.

Initialt har samarbetet fokuserat på två delar: visuella förändringar med bättre användarupplevelse samt kraftig insats för förstärkning av SEO-optimering, i syfte att öka trafiken från en av Bergans största trafikkällor. En omfattande visuell förändring genomförts där målet varit optimerad användarupplevelse.

– Sitecore är en avancerad Marketing Cloud-lösning som behöver viss nivå såväl internt som bland externa partners för att generera bra affärsvärde. Consid har överträffat förväntningarna, inte minst också i snabbhet från idé och önskemål till att vara igång med leveransprojekt. Internt på Bergans har resultatet av första projektet tagits emot mycket väl, motivationen har höjts till och med mer än vår markanta affärsförbättring tack vare investeringen vi tog med Consid, i samarbete med CIBER Norge AS, säger Christopher Häggström, Interim Digital Director på Bergans.

Efter att Bergans nya sajt varit live under ett par månader har stora effekter uppmätts.

– Vi har kunnat erbjuda den specifika tekniska kompetens som krävs för utvecklande och underhåll av en digital marknadsföringsplattform som Sitecore, samtidigt som vår expertis inom digital marknadsföring, digitala affärer och kommunikation kommit väl tillhanda. Under de månader som Bergans nya sajt nu varit live har väldigt positiva resultat uppmätts. Bland annat har en ökad försäljning på 421% och en ökad konvertering på 300% under augusti månad jämfört med samma period föregående år uppmätts, säger Gustav Enocksson, försäljningsansvarig på Consid Göteborg.